Najnowszy artykuł!
Zmiany w politykach Gmail i Yahoo/AOL

Marketing automation i koszt – jak obliczyć prawdziwy?

Image

Jeśli znasz już korzyści, jakie Twojemu sklepowi e-commerce może przynieść automatyzacja marketingu, jedyną rzeczą, która być może powstrzymuje Cię od jej wdrożenia, są koszty. Czy dostęp do odpowiedniej platformy do marketing automation to jedyny wydatek, na który musisz się przygotować? Jakie inne koszty powinieneś/powinnaś wziąć pod uwagę? Dowiesz się tego z poniższego artykułu! 

Koszt sprzętu 

Z uwagi na poziom skomplikowania - ale także na wygodę utrzymywania i rozwijania funkcjonalności oraz samego ich wykorzystywania przez klientów - oprogramowanie do marketing automation działa w modelu SaaS (software as a service), czyli jako usługa w chmurze, udostępniana klientom bezpośrednio na serwerach dostawcy.

W związku z tym co do zasady nie jest konieczna jego instalacja na Twoich serwerach (jeśli w ogóle masz takowe) czy nawet komputerach, tak samo jak nie potrzebujesz żadnego dodatkowego sprzętu, by z takiego oprogramowania korzystać. Aby cieszyć się z korzyści, jakie daje narzędzie automatyzacji marketingu, potrzebujesz jedynie komputera z dostępem do Internetu – a takich w Twojej firmie jest już pewnie sporo, prawda?   

Od tej reguły jest oczywiście pewien wyjątek. Jeśli prowadzisz działalność, która z uwagi na charakter przetwarzanych danych musi odbywać się na Twoich własnych serwerach (np. usługi bankowe, ubezpieczeniowe - czyli to wszystko, gdzie do czynienia mamy z danymi wrażliwymi oraz szczególnymi regulacjami prawnymi), u niektórych dostawców platformy do marketing automation możesz zamówić usługę on-premise. Oznacza to, oprogramowanie do marketing automation jest instalowane w całości na serwerach Twojej firmy, przez co masz do niego wyłączny dostęp i możesz zapewnić własne standardy bezpieczeństwa, zgodne z branżowym standardem i wymaganiami ustawodawcy. W przypadku takiego modelu współpracy licencja na korzystanie z platformy jest zazwyczaj rozliczana poprzez jednorazową opłatę.

 

Koszt dostępu do platformy 

Skoro domyślnie platforma do multichannel marketing automation jest własnością dostawcy i jest utrzymywana na jego serwerach, to musisz mu zapłacić za dostęp i korzystanie z niej. Jako że nie jest to jednokrotna usługa, opłata taka ma charakter abonamentowy - z reguły opłacanej miesięcznie. Jaki konkretnie jest to koszt i od czego zależy cennik? Cena za wykorzystanie narzędzi do automatyzacji marketingu zależy od wielu czynników, przede wszystkim od:

  • wielkości ruchu w Twoim sklepie internetowym - czyli to, jak wiele sesji użytkowników (w tym klientów) w ciągu miesiąca obsługujesz na swojej stronie;
  • wielkości Twojej bazy kontaktów (czyli zarówno klientów, jak i zwykłych subskrybentów, którzy otrzymują np. Twój newsletter; kontakt to adres e-mail oraz/lub numer telefonu), a więc osób, które zgodziły się otrzymywać Twoją komunikację marketingową za pośrednictwem e-maila czy SMS-a;
  • liczby kanałów, z których masz zamiar korzystać wysyłając wiadomości do swojej bazy kontaktów- dobry dostawca zaoferuje Ci e-mail, SMS, powiadomienia web push i pop-up (w przeglądarce internetowej), mobile push (w aplikacji mobilnej), a niekiedy także chat na stronie internetowej;
  • liczby faktycznych wysyłek wiadomości do swoich kontaktów, jakie będziesz realizować w skali miesiąca - te cennik często ujmuje jako pakiet "od-do".

Ogólnie rzecz biorąc, im wyższe wartości dla wyżej wymienionych elementów, tym opłata większa, ale jednocześnie niższa cena jednostkowa za wysłaną wiadomość (tzw. volume discount - rabat ilościowy). Poza wymienionymi powyżej, musisz także wziąć pod uwagę jednorazową opłatę konfiguracyjną Twojego konta na platformie do marketing automation.

Koszt usług dodatkowych

Najbardziej doświadczeni dostarczyciele platform do automatyzacji marketingu rozumieją, że prowadząc sklep e-commerce nie musisz znać się na wszystkim i być w pełni samodzielny/-a w swoich działaniach. Dlatego właśnie oferują Ci zaawansowane usługi dodatkowe z zakresu IT, analityki czy marketingu, z którymi także łączą się opłaty. Jakie to opłaty oraz ile dokładnie wynoszą?

W zależności od potrzeb zgłaszających się do niego firm, dobry provider systemu marketing automation oferuje wsparcie w m.in. następującym zakresie:

  • przeprowadzenie pełnego audytu Twoich obecnych działań marketingowych w sklepie e-commerce;
  • analiza danych dotyczących zachowań użytkowników oraz klientów Twojego sklepu internetowego;
  • stworzenie segmentów użytkowników oraz klientów mających wspólne cechy w oparciu o dane;
  • zaawansowane wsparcie działu IT w konfiguracji Twojego konta na platformie do automatyzacji marketingu;
  • pomoc w opracowaniu road mapy integracji Twojego konta z innymi systemami, np. z Twoim CRM (Customer Relationship Management);
  • zaprojektowanie i wdrożenie kreacji marketingowych (treści, grafika, layout) dla konkretnych kampanii;
  • zaplanowanie i konfiguracja w pełni zautomatyzowanych kampanii marketingowych z wykorzystaniem kanałów: e-mail, SMS, powiadomienia w przeglądarce internetowej (web push) oraz powiadomienia w aplikacji mobilnej;
  • stworzenie zaawansowanych scenariuszy automatyzacji (workflows), określenie kierujących nimi reguł oraz bieżąca analiza ich wydajności;
  • prowadzenie testów A/B w poszukiwaniu najlepiej konwertujących kreacji i treści marketingowych;
  • analiza bieżących działań i optymalizacja wskaźników istotnych dla zwiększania konwersji.

Możesz więc przyjąć, że koszt dostępu do platformy do marketing automation będzie w głównej mierze uzależniony od skali i częstotliwości Twoich działań, a także od Twojej wiedzy i doświadczenia w prowadzeniu kampanii marketingowych w modelu multichannel oraz zakresu wsparcia, jakiego będziesz potrzebować.

Inne czynniki wpływające na cenę

Pamiętaj o tym, że niektóre platformy do automatyzacji marketingu oferują zniżki przy zakupie planów rocznych lub pakietów do wykorzystania na kilka miesięcy (np. okresy kwartalne czy półroczne) w porównaniu do płatności comiesięcznych, a niektórzy dostawcy pozwalają na większe dopasowanie swoich rozwiązań do Twoich potrzeb, co nie pozostaje bez wpływu na ostateczną cenę. Oznacza to, że możesz np. dobrać funkcjonalności narzędzia zgodnie w własnymi preferencjami, rezygnując z tych, które na pewno Ci się nie przydadzą. Jest to szczególnie dogodna opcja w przypadku dużych firm prowadzących działalność nieszablonową, niedającą się w łatwy sposób obsłużyć standardową konfiguracją narzędzia (tzw. model enterprise).

Dodatkowo, najlepsi dostawcy oferują darmową demonstrację systemu a nawet trzymiesięczną wersję próbną. Dzięki temu możesz sprawdzić, jak działa narzędzie i czy spełnia Twoje oczekiwania jeszcze zanim podpiszesz umowę na dłużej i poniesiesz większy wydatek.

Dostęp do usług zewnętrznych 

Aby w pełni skorzystać z platformy do multichannel marketing automation, tj. móc wysyłać wiadomości tekstowe do swoich kontaktów i klientów, musisz korzystać z usług zewnętrznych, takich jak bramki SMS, które będą wysyłać wiadomości tekstowe w różnych krajach. Dzięki korzystaniu z nich możesz wzbogacić i podnieść skuteczność Twoich scenariuszy komunikacji, angażując klientów w interaktywne konwersacje. Wysyłanie SMS-ów ułatwia nie tylko lojalizację aktywnych klientów, ale i reaktywowanie tych nieaktywnych. Ale ponieważ jest to usługa zewnętrzna, niezależna od wykorzystywanego przez Ciebie narzędzia do marketing automation, to musisz wziąć pod uwagę ten dodatkowy koszt.

Twój czas i wysiłek 

Tak, wiemy, cenisz je sobie najbardziej! Faktem jest, że wdrożenie platformy do automatyzacji marketingu będzie wymagać trochę czasu i pracy - zarówno Twojego, jak i osób w Twojej firmie. W zależności od etapu konfiguracji i wdrożenia systemu, będziesz potrzebował(a) zaangażować koleżanki i kolegów z działu IT, marketingu czy działu sprzedaży. Podobnie jak będziesz musiał(a) zainwestować trochę czasu w nauczenie się obsługi i opanowanie pełnych możliwości, jakie daje Ci wybrana platforma do marketing automation.

A dzięki tej zyskujesz możliwość kompleksowego tworzenia kampanii, zarządzania nimi oraz ich optymalizacji. Możesz zbierać i analizować dane dotyczące zachowań na stronie sklepu internetowego oraz zwyczajów zakupowych Twoich klientów; projektować i wdrażać kreacje marketingowe dla swoich kampanii, a następnie w pełni je automatyzować. Wyniki swoich działań możesz szczegółowo mierzyć oraz testować różne rozwiązania za pomocą testów A/B.

Narzędzie to będzie nie tylko doskonałym wsparciem Twojej pracy, które zautomatyzuje wiele żmudnych zadań, ale także otworzy ono przed Tobą możliwości niedostępne wcześniej, takie jak dynamiczna segmentacja klientów czy integrowanie danych o kliencie z wielu źródeł online i offline w pojedynczym profilu klienta (tzw. single customer profile). Dzięki temu praca Twoja oraz Twojego zespołu marketingowego i sprzedażowego stanie się o wiele łatwiejsza i bardziej wydajna. A w dłuższej perspektywie uwolnienie Waszej energii od powtarzalnej pracy manualnej pozwoli Wam robić więcej, oszczędzając czas, wysiłek i pieniądze!

Podsumowanie 

Automatyzacja marketingu to obecnie już standardowe narzędzie wykorzystywane w codziennej pracy przez marketing i sprzedaż w sklepach e-commerce. Dla firm pragnących umiejętnie zarządzać swoimi działaniami w tych obszarach takie narzędzie jest równie potrzebne, jak chociażby system CRM. Planując włączenie systemu multichannel marketing automation do strategii działań marketingowych swojej firmy i decydując się na konkretny pakiet, weź pod uwagę możliwości, które opisaliśmy powyżej. Sprawdź też, z czego już korzystasz (np. bramka SMS), aby nie duplikować kosztów wybranych narzędzi czy usług. 

Pamiętaj jednak, że wydatki poniesione na implementację i korzystanie z platformy do automatyzacji marketingu nie będą szczególnie wysokie, jeśli zestawisz je z czasem i energią, jakie dzięki takiej inwestycji zaoszczędzisz. To są dziesiątki roboczogodzin w skali miesiąca!

A gdy pomyślisz o tym, jak na skutek wdrożenia platformy do multichannel marketing automation poprawi się jakość Twojego marketingu, skuteczność zarówno akwizycji jak i retencji, oraz jak zwiększy się sprzedaż w Twoim sklepie e-commerce, to decyzja o zakupie staje się oczywista

Najnowsze wpisy:

Dzielimy się wiedzą i doświadczeniem!

Random photo

Post

Rok Postępu: 2023 okiem naszego…

Czytaj więcej
Random photo

Post

Przygotuj swoją kampanię e-mailingową na…

Czytaj więcej
Random photo

Post

Nowość w produkcie: narzędzie AI…

Czytaj więcej
Random photo