WebinarZwiększ sprzedaż w eCommerce dzięki single customer profile!

eCommerce w Polsce w pierwszym półroczu 2020 roku

Wszystkie prognozy dotyczące e-handlu formułowane w styczniu br. już w marcu przestały być aktualne. Pandemia koronawirusa wywróciła wszystko do góry nogami i zabrała nas w podróż w nieznanym kierunku. 

Postanowiliśmy przyjrzeć się tej podróży i podsumować pierwsze półrocze 2020. Oto kilka wniosków, do których doszliśmy. 

Polacy jeszcze chętniej kupują w Internecie 

Ten trend obserwowaliśmy już od kilku lat – w 2019 roku aż 62% ankietowanych deklarowało, że kupuje w Internecie. W bieżącym, naznaczonym pandemią roku jest to już 73% (wg raportu e-commerce Polska 2020, Gemius dla e-commerce Polska), przy czym marzec przyniósł wzrost o 50% względem stycznia br., a kwiecień – aż 111%. Niewątpliwie więc przymusowa izolacja w domach, ograniczenia w handlu i zakaz gromadzenia się wymusiły znaczne przyspieszenie tego zjawiska – oczywiście z korzyścią dla branży eCommerce. Wydaje się, że do końca roku możemy się spodziewać nie 18% wzrostu względem 2019 roku, jak prognozowano w styczniu, ale znacznie większego.  

eSklep spożywczy i programy lojalnościowe 

Wg danych zebranych przez SentiOne (Raport SentiOne za okres styczeń-czerwiec 2020), największym wzrostem zainteresowania wśród kupujących – aż o 715% – cieszyły się sklepy… spożywcze. Jest to w warunkach wymuszonej izolacji zrozumiałe. Inne frazy, które kupujący wpisywali w wyszukiwarkę, to sprzedaż online (wzrost o 377%) oraz programy lojalnościowe (wzrost o 77%). Większe zainteresowanie tymi ostatnimi na pewno wynika z potrzeby uważniejszego zarządzania finansami. Niepewne czasy pandemii sprzyjają zachowaniom mającym na celu oszczędności – co oczywiście sprzyja sklepom internetowym, które takie programy lojalnościowe posiadają.  

E-mail marketing wciąż rządzi 

Nasze własne badania z kolei potwierdzają starą i niejako intuicyjną prawdę: e-mail pozostaje najtańszym i najbardziej efektywnym narzędziem wspierającym sprzedaż. Za niewielkie pieniądze można wysłać wiadomości marketingowe do praktycznie nieograniczonej bazy odbiorców. Również narzędzia pozwalające na zaawansowaną segmentację i personalizację wiadomości stają się bardziej dostępne cenowo. Nic dziwnego zatem, że liczba zapytań o ten kanał komunikacji – zwłaszcza w czasach pandemii, kiedy również firmy i sklepy szukają oszczędności – wciąż rośnie. W czerwcu br. zainteresowanie e-mail marketingiem było prawie 5 razy większe, niż w styczniu.  

Rok 2020 przyniósł nam trochę niespodzianek i możemy być pewni, że kilka z nich jeszcze przed nami. 

Napisał
Jarek Wasielewski
Digital Content Specialist w ExpertSender
Po godzinach: lokalny historyk. Fan kontrabasu.
 
 
 
Zobacz jak to działa
Przekonaj się, jak możesz zwiększyć zyski korzystając z platformy do multichannel marketing automation ExpertSender.
Zamów demo
Demo ExpertSender