Darmowy E-BookWielka Księga Porzuconych Koszyków!

Czego o zachowaniach zakupowych Polaków dowiedzieliśmy się w 2020 roku?

Kończący się rok, który w większości upłynął nam w atmosferze obostrzeń związanych z pandemią koronawirusa, przyniósł dwa ważne raporty rzucające światło na nawyki zakupowe polskich klientów sklepów internetowych. Pierwszy podsumował preferencje osób kupujących w e-commerce’ach – m.in. co zachęca ich do kupna, jakie są ich ulubione kanały komunikacji oraz jak ważne jest dla nich utrzymywanie sklepu stacjonarnego – zaś drugi dotyczył święta konsumenckiego Black Friday – dowiedzieliśmy się z niego m.in. czy Polacy chętnie korzystają z ofert e-sklepów i jakiego rodzaju promocje skłaniają ich do zakupów. Wszystkie nasze ustalenia pozostają w mocy i na pewno przydadzą Ci się w roku 2021. Przeczytaj więc nasze podsumowanie, aby skuteczniej wpasować się ze swoją strategią marketingową w preferencje klientów.  

Polacy chętnie kupują online  

Aż 7 na 10 Polaków robi zakupy w Internecie. Co dziesiąty z nich robi to od niedawna, a co piąty – nawet kilka razy w tygodniu. Aż połowa kupujących wydaje więcej niż 300 zł miesięcznie!  

Aż 17,10% badanych kupuje online kilka razy w tygodniu, a 4,10% robi to nawet codziennie! 6,60% kupuje za małe kwoty, miesięcznie nie przekraczając 50 zł, za to aż 49,8% wydaje więcej niż 300 zł (aż 8,20% wydaje ponad 1000 zł miesięcznie!). 

Klienci nie finalizują transakcji, gdy: 

…widzą nachalne, powtarzające się i nietrafione reklamy. Właściwe skonfigurowanie rekomendacji produktów oraz bardziej stonowana i spersonalizowana ich prezentacja jest zatem o wiele bardziej istotna niż nam się wydaje. Warto także zadbać o to, by maksymalnie poprawić UX sklepu internetowego oraz uatrakcyjnić opcje finalizacji zakupu, udostępniając więcej opcji płatniczych oraz dostawy towaru. 

Co trzeci Polak uważa, że czarnopiątkowe oferty online są korzystniejsze od tych w sklepach stacjonarnych 

Większość ankietowanych uważa, że oferty Black Friday są tak samo korzystne w Internecie, jak i sklepie stacjonarnym. Jednak aż co trzeci Polak sądzi, że to e-sklepy oferują najlepsze promocje.  

Rodzaj promocji, który skłania Polaków do zakupów to: 

…obniżka ceny. 

Podczas święta Black Friday cena to kluczowy argument dla aż 78,1% badanych. Inne formy promocji – darmowa wysyłka czy gratisy dodawane do zakupów – działają tylko na niewielki odsetek ankietowanych. Zapewne wynika to z faktu, że Black Friday kojarzy się przede wszystkim z niższą ceną. Twój e-sklep ma tutaj duże pole do popisu – mając wgląd w zachowania na stronie oraz zachowania zakupowe Twoich klientów i wiedząc, które artykuły interesują ich najbardziej, możesz zaoferować im je w obniżonej cenie właśnie przy okazji Black Friday – albo innej sezonowej wyprzedaży. 

Aż ponad 90% klientów robiących zakupy online…  

…porzuca koszyki. Jest to szansa dla Ciebie, aby zwiększyć retencję klienta! Odzyskiwanie porzuconych koszyków pomoże Ci sfinalizować znacznie więcej transakcji, co przełoży się na znaczne zwiększenie obrotów w Twoim sklepie internetowym. W odzyskiwaniu pomagają powiadomienia o porzuconym koszyku lub o przecenie produktu umieszczonego w porzuconym koszyku – funkcje oferowane przez platformy do automatyzacji wielokanałowego marketingu. 

Najskuteczniejsze kanały promocji produktów to: 

…reklama w mediach społecznościowych oraz wiadomość e-mail! Są to najmniej inwazyjne sposoby na prezentowanie produktów, dlatego cieszą się taką popularnością.  

Pamiętaj też, aby planować komunikację w kanałach SMS, mobile czy web rozsądnie. Wybieraj je tylko wtedy, gdy użytkownicy nie preferują pozostałych kanałów oraz wysyłaj za ich pośrednictwem tylko najbardziej spersonalizowane treści.  

À propos personalizacji: aż 3/4 ankietowanych do zakupów online zachęca: 

…właśnie personalizacja! Dostosowana do oczekiwań klientów oferta jest skutecznym sposobem na zwiększanie sprzedaży i utrzymywanie lojalności klientów. Zalety personalizacji dostrzega aż 74% kupujących. Dlatego w 2021 zamiast wysyłać wiadomości z ogólną treścią, stwórz segmenty odbiorców i dopasuj do nich spersonalizowaną komunikację.  

Podsumowanie 

Pamiętaj, aby w strategii marketingowej Twojego e-sklepu na 2021 rok zawrzeć działania segmentacyjne, zadbać o komunikację w social mediach oraz za pomocą e-maila oraz rozsądnie dostosować treści w kanale SMS i web. Skup się także na porzuconych koszykach – czasem wystarczy wysłać klientom przypomnienie o niesfinalizowanej transakcji, aby momentalnie zwiększyć sprzedaż. Nie zapomnij o tym, że proces zakupu w Twoim e-sklepie powinien być prosty, szybki, a Twoje reklamy – nienachalne.  

Chcesz zobaczyć pozostałe dane z raportów? Pobierz raport o zakupach online oraz o Black Friday w Polsce.  

A tymczasem życzymy Ci jeszcze lepszych wyników w 2021 roku!  

Napisał
Jarek Wasielewski
Digital Content Specialist w ExpertSender
Po godzinach: lokalny historyk. Fan kontrabasu.
 
 
 
Zobacz jak to działa
Przekonaj się, jak możesz zwiększyć zyski korzystając z platformy do multichannel marketing automation ExpertSender.
Umów Demo
Demo ExpertSender