Co to jest revenue-based financing i dlaczego tak dobrze sprawdza się w e-commerce?

Mówi się, że pieniądze szczęścia nie dają… To prawda, ale jeśli prowadzisz własny biznes, to mogą przynajmniej zapewnić jego wzrost. Bez środków finansowych nie sposób rozwijać sklepu internetowego. Dlaczego obecnie są tak istotne i skąd je pozyskać? Dowiesz się tego z poniższego artykułu – owocnej lektury!

Większy e-commerce to większa konkurencja

Dane wskazują niedwuznacznie: e-commerce w ostatnich 2-3 latach bardzo mocno przyspieszył. O ile przed pandemią koronawirusa branża rosła o kilkanaście procent rocznie, to podczas pandemii wzrost ten wynosił 20-30% rocznie. Obecnie w Polsce działa ok. 51 tys. sklepów internetowych, a wartość rodzimego rynku e-commerce szacuje się na 80 mld zł. Według niektórych prognoz do 2025 roku ta ostatnia liczba może ulec nawet podwojeniu.

To bardzo dobra wiadomość – coraz więcej Polek i Polaków kupuje w sieci i robi to coraz częściej. Ten medal ma jednak także drugą stronę: większą konkurencję, za którą idzie potrzeba zwiększonych wydatków na marketing, aby móc się przebić do świadomości potencjalnego klienta. Co rodzi kluczowe pytanie:

Skąd pozyskać pieniądze na rozwój e-sklepu?

Zasadniczo z trzech źródeł: rządowych/unijnych, bankowych oraz od niezależnych inwestorów.

Dofinansowania rządowe i unijne mają tę zaletę, że z reguły nie trzeba ich spłacać (albo przynajmniej nie w całości), jednak proces aplikacji oraz rozliczenia jest bardzo czaso- i pracochłonny. I nawet jeśli uda Ci się takie dofinansowanie pozyskać, to może się okazać, że liczba obostrzeń dotyczących tego, na co te fundusze możesz przeznaczyć, sparaliżuje  faktyczne działanie – a więc i przydatność całego przedsięwzięcia.

Banki z kolei chętnie udzielają firmom kredytów o niskim oprocentowaniu, jednak aby taki kredyt uzyskać, należy spełnić wyśrubowane kryteria (w praktyce nieosiągalne dla małych i nowych podmiotów), a także dać bankowi zarobić, poprzez obligatoryjne nabycie dodatkowych produktów finansowych. No i sam proces spłaty zobowiązania jest mało elastyczny – jego okres oraz miesięczne koszty są z góry ustalone, niezależne od faktycznego poziomu sprzedaży w Twoim sklepie internetowym. Dodatkowo wszystko to jest obostrzone osobistymi gwarancjami i zabezpieczeniami, które musisz zapewnić.

A zewnętrzny inwestor? Jak już zdobędziesz jego uwagę i spełnisz wyśrubowane wymagania, to może zapewnić Ci dużą kwotę dofinansowania, której nie będziesz musiał(a) spłacać, a dodatkowo podzieli się z Tobą swą wiedzą biznesową i siecią kontaktów. Jednak za te korzyści będziesz musiał(a) zapłacić – utracisz część własności i kontroli nad swoim sklepem internetowym. A oddasz tym więcej, im bardziej urośnie Twój sklep, bo przecież w zamian za finansowanie oddasz inwestorowi procent udziałów!

Ujmując więc powyższe w skrócie: tradycyjne sposoby pozyskiwania zewnętrznego finansowania dla e-biznesu wiążą się ze skomplikowanymi procesami, sztywnymi zasadami, wysokimi kosztami i czasem – a tego ostatniego masz najmniej, bo przecież konkurencja nie śpi… Na szczęście masz jeszcze jedną opcję do wyboru:

Alternatywa: finansowanie uzależnione od przychodów

Finansowanie uzależnione od przychodów (ang. revenue-base financing) to taki model finansowania, w którym wysokość i czas spłaty w całości uzależnione są od faktycznej skali działania Twojego e-sklepu. Oferta przygotowana przez podmiot finansujący opiera się na faktycznych danych dotyczących wzrostu Twojego sklepu e-commerce i uwzględnia to, by dofinansowanie szybko się zwróciło – ostatecznie im większa skuteczność Twoich działań, tym szybciej oddasz pożyczone pieniądze wraz z prowizją.

Taki model finansowania niesie ze sobą wiele zalet. Po pierwsze: szybkość całego procesu. Skoro potrzebujesz dofinansowania na działania związane z rozwojem sklepu w konkurencyjnym środowisku, to nie możesz czekać na decyzję zbyt długo. Po drugie, proste i przejrzyste zasady finansowania, bez weryfikacji zdolności kredytowej, czy utraty udziałów we własnej firmie. Po trzecie: finansowanie dostosowane do Twoich faktycznych potrzeb i możliwości – wysokość miesięcznej spłaty dostosowana jest do zmienności poziomu sprzedaży, dzięki czemu Twoja płynność finansowa jest nie zagrożona. I wreszcie po czwarte: firma pożyczająca Ci pieniądze służy wiedzą i doświadczeniem w praktycznym wykorzystaniu tego finansowania, tak, by faktycznie przyniosło Ci ono zamierzone korzyści.

Brzmi zbyt pięknie? Spróbuj!

Jeżeli więc od kilku miesięcy prowadzisz obiecujący sklep internetowy albo masz średniej wielkości e-commerce, który potrzebuje doraźnego zastrzyku finansowego na np. działania marketingowe, wypróbuj tę alternatywną metodę finansowania. Gwarantujemy, że mile się zaskoczysz!

Tekst powstał we współpracy z Jakubem Pietraszkiem, CEO & Co-Founderem w Booste, na bazie jego prezentacji przedstawionej podczas naszej całodniowej konferencji ’U nas działa! Jak zwiększać sprzedaż w nowoczesnym e-commersie?’. Tutaj dowiesz się więcej o tym wydarzeniu.

Napisał
Jarek Wasielewski
Digital Content Specialist w ExpertSender
Po godzinach: lokalny historyk. Fan kontrabasu.
 
 
 
Zobacz jak to działa
Przekonaj się, jak możesz zwiększyć zyski korzystając z platformy do multichannel marketing automation ExpertSender.
Umów Demo
Demo ExpertSender