Najnowszy artykuł!
Zmiany w politykach Gmail i Yahoo/AOL

6 Rzeczy, Dzięki Którym Szybko Podniesiesz Swoją Dostarczalność E-Maili

Image

Email marketing to powszechna forma komunikacji z klientami. Szczególnie, jeśli prowadzisz swój biznes online. Wysyłanie regularnych newsletterów zapewnia Ci możliwość utrzymania stałego kontaktu z klientami, informowania ich o ważnych akcjach w Twoim biznesie, ale też pomaga budować lojalność i przypominać o Twojej ofercie.

W dzisiejszym artykule nie chcę jednak mówić Ci o tym, czym e-mail marketing jest i dlaczego jest ważny – chcę skupić się na kwestii dostarczalności i tym, jak jej nie psuć. 

Zacznijmy od wyjaśnienia czym dostarczalność jest. 

Dostarczalność wiadomości e-mail mierzy skuteczność umieszczania e-maili marketingowych w skrzynkach odbiorczych Twoich subskrybentów.

Utrzymanie dobrej dostarczalności wiadomości e-mail oznacza, że wszystkie wiadomości są pomyślnie wysyłane i dostarczane. Zła dostarczalność oznacza, że coś zwraca uwagę filtrów antyspamowych, które przekierowują wiadomości bezpośrednio do spamu lub nie dostarczają ich wcale. 

Nad dostarczalnością należy pracować od samego początku. Raz wdrożone najlepsze praktyki, a dalej monitorowanie i mierzenie dostarczalności będą miały kluczowe znaczenie dla Twojego sukcesu jako e-mail marketera.

W dzisiejszym artykule przybliżę Ci sześć podstawowych kroków, od których należy zacząć, aby wypracować dostarczalność tak, by Twoje wysyłki email docierały do celu. 

1. W dobry sposób zbieraj adresy e-mail 

Zbieranie adresów e-mail, to umożliwienie zapisania się na Twoją listę subskrybentów za pomocą formularza zapisu. Istnieją dwie popularne formy: 

  • single opt-in  ✅
  • double opt-in ✅✅

Przyjrzyjmy się im.

Co to jest “single opt-in” czyli jednorazowa akceptacja? 

Jak sama nazwa wskazuje, proces ten wymaga tylko jednego działania, aby zmienić odwiedzającego w nowego subskrybenta. Single opt-in należy stosować ze szczególną ostrożnością, ponieważ umożliwia dodawanie niepotwierdzonych adresów do list mailingowych. Oznacza to, że literówki lub jawne fałszerstwa mogą zostać dodane bez sprawdzania ich poprawności. To może prowadzić do skarg, odrzuceń i ewentualnego pogorszenia reputacji nadawców. ‍♂️

Co to jest “double opt-in” czyli podwójna akceptacja?

Adres e-mail jest dodawany w dowolny sposób do listy mailingowej. Następnie zostaje wysłany e-mail z potwierdzeniem, w celu sprawdzenia, czy osoba, do której należy ten adres, wyraża zgodę na otrzymywanie wiadomości. Zwykle odbywa się to poprzez kliknięcie linku potwierdzającego. Czasami zgodę można również wyrazić na zewnątrz, nawet offline. 

Tak więc rejestracja double opt-in ma miejsce wtedy, gdy wymagana jest potwierdzona zgoda właściciela wiadomości e-mail na otrzymywanie wiadomości.

Którą opcję wybrać? Zalecana praktyka to użycie podwójnego (zamiast pojedynczego) wyrażenia zgody dla swoich list.

Dodatkowo zabezpiecz formularz zapisu (użyj CAPTCHA). Da Ci to dwie główne korzyści:

  • Na Twojej liście znajdą się osoby, które w 100% chcą otrzymywać Twoje e-maile
  • Unikniesz posiadania na Twojej liście niepoprawnych adresów e-mail, w wyniku popełnionych przez potencjalnego subskrybenta pomyłek lub literówek 

2. Higienizuj swoją bazę subskrybentów  

Higienizacja listy subskrybentów, to regularna analiza Twojej listy i usuwanie z niej niepoprawnych i nieaktywnych subskrybentów (nieaktywni subskrybenci to tacy, którzy nie otworzyli i nie kliknęli żadnego linku w Twoich mailach od przynajmniej sześciu miesięcy). 

Dzięki regularnej higienizacji, upewniasz się, że wysyłasz swoje maile do odpowiednich osób. Przyjęło się, że sukcesem jest wielka baza subskrybentów. Owszem, wspaniale mieć dużą listę, ale nie tylko wielkość się liczy – liczy się lista osób zaangażowanych.

Raz zdobyty adres e-mail nie powoduje tego, że dana osoba przez całe życie chce otrzymywać od Ciebie wiadomości.

Nie masz też pewności, czy na przestrzeni lat, dany adres e-mail jest dalej używany przez właściciela. 

Dlatego, nie bój się czyścić bazy ze względu na aktywność użytkownika (rekomendujemy odrzucać użytkowników, którzy nie otworzyli od Ciebie żadnego maila na przestrzeni sześciu miesięcy). Dostawcy usług internetowych (ISP) cały czas obserwują Twoje wysyłki. 

Dobry e-mail to e-mail wysłany do osoby, która chce go otrzymać.  Niezależnie od ich wpływu na przyszłą dostarczalność wiadomości e-mail, do osób, które nie chcą ich otrzymać, są również marnotrawstwem zasobów i pieniędzy – mniejsza lista, to mniejszy koszt wysyłki. 

⚠️ Dlaczego jeszcze, czyszczenie list jest bardzo ważne?

Niepoprawne lub od dawna nieużywane adresy e-mail często są przekształcane w tzw. Spamtrapy. To fałszywe adresy e-mail, które wyglądają na prawdziwe, ale tak nie jest. Pułapki spamowe są ustawiane przez ISP i dostawców czarnych list w celu wyłapania pozbawionych skrupułów sprzedawców e-maili, którzy zbierają adresy e-mail.

Pułapki spamowe wpływają na dostarczalność wiadomości i reputację nadawcy. Są jak honeypoty publikowane w ukrytym miejscu w sieci. Kiedy spamerzy zbierają adresy e-mail za pomocą programów zbierających dane lub kupionych list e-mail, te fałszywe adresy często trafiają na ich listy. Wysyłanie nawet niewielkiej ilości wiadomości e-mail na te adresy automatycznie oznacza nadawcę jako spamera. 

Zła lista subskrybentów, to prosta droga do odbić (blokad wysyłki). 

ℹ️ Odbicia to e-maile, które nie docierają do subskrybenta. Jeśli otrzymasz odesłaną wiadomość e-mail, świadczącą o nieistniejącej skrzynce pocztowej, natychmiast usuń ten kontakt z listy. (w ExpertSender dzieje się to automatycznie).

Istnieją dwa rodzaje odbić, o których powinieneś wiedzieć; miękkie i twarde odbicie.

Co to jest twarde odbicie?

  • Twarde odbicie ma miejsce, gdy wysyłasz wiadomość do skrzynki pocztowej, która nie istnieje. Być może ktoś użył fałszywego e-maila, aby zapisać się na Twoją listę subskrybentów lub zmienił dostawcę poczty e-mail. Tak czy inaczej, nie chcesz, aby te adresy e-mail znajdowały się na Twojej liście.

Co to jest miękkie odbicie?

  • Miękkie odbicie to wiadomość e-mail, która nie mogła zostać dostarczona do skrzynki adresata z przyczyn tymczasowych. Oznacza to, że chociaż bieżąca wiadomość e-mail nie dotarła do adresata, możesz być w stanie zapewnić pomyślne dostarczenie wiadomości e-mail w późniejszym terminie.

Miękkie odbicie występuje, gdy:

  • Wysyłasz wiadomość e-mail do odbiorców z automatyczną odpowiedzią / wiadomością poza biurem;
  • Ustawienia serwera pocztowego blokują Twój e-mail;
  • Skrzynka odbiorcza odbiorcy przekroczyła dopuszczalny limit pojemności;
  • Serwer pocztowy jest fizycznie wyłączony.

3. Dbaj o regularność wysyłek i bądź w tym spójny 

Staraj się równomiernie rozprowadzać kampanie e-mail marketingowe.

Stała liczba kampanii e-mailowych, bez większych spadków i skoków, odgrywa znaczącą rolę w reputacji nadawcy.

Na przykład, jeśli wyślesz e-mail na swoją listę dwa razy w tygodniu, przejście na pięć razy w tygodniu bez wcześniejszego przygotowania spowoduje zaburzenia. Będą chwile, kiedy będziesz chciał wysłać więcej e-maili niż zwykle. Na przykład w pracowitym okresie świątecznym. Ale tam, gdzie to możliwe, staraj się o regularny, spójny harmonogram.

Unikaj również gwałtownych skoków w pojedynczej wysyłce: jeśli wysyłasz np. newsletter do 30.000 subskrybentów, nie skacz nagle w kolejnej do 60.000 – taki przyrost subskrybentów nie jest naturalny. 

4. Szanuj swoich subskrybentów

Traktuj swoich subskrybentów jak przyjaciół. Nie nadużywaj ich dobroci. To jest relacja, o którą należy dbać, rozumieć i rozwijać. 

To, co tę relację psuje to:

Niedopasowane treści (brak personalizacji)

Istotnym czynnikiem w dostarczaniu wiadomości e-mail jest wysyłanie odpowiednich treści, które Twoi subskrybenci chcą przeczytać. Niestety nie zawsze jest to możliwe w przypadku wielobranżowych marek z dużymi listami mailingowymi. Skuteczną metodą, aby dać swoim subskrybentom dokładnie to, czego oczekują jest segmentacja.  

ℹ️ Segment to podzbiór listy mailingowej o wspólnych cechach.

Na przykład możesz wysłać różne kampanie do osób zainteresowanych elektroniką, a nie do zakupu sprzętu sportowego. Możesz tworzyć segmentację ze względu na płeć, wiek, lokalizację, ostatni zakup, czy produkty, którymi interesował się Twój subskrybent. 

Zautomatyzowane wysyłki, takie jak powiadomienia o porzuceniu koszyka i algorytmiczne rekomendacje produktów, również są dostępne dla każdego marketera. ExpertSender oferuje szeroką gamę opcji segmentacji i automatyzacji marketingu w ramach naszej platformy.

Brak możliwości odpowiadania na maile

Dlaczego Twoi subskrybenci nie mieliby odpowiedzieć na Twojego maila? Czy nie chcesz ich usłyszeć?

Istnieje więcej niż jeden powód, aby unikać opcji „nie odpowiadaj”. Przede wszystkim sprawia ona, że ​​wyglądasz nieprofesjonalnie i nieprzystępnie.

Ma to również ogromny wpływ na dostarczalność wiadomości e-mail i wskaźniki zaangażowania. 

Brak wygodnego linku do wypisu z listy

Ułatw subskrybentom łatwe wypisanie się z listy - daj im alternatywę tak, aby nie musieli klikać w przycisk “spam”, kiedy już nie chcą otrzymywać Twoich e-maili. Chociaż może się to wydawać sprzeczne z Twoimi celami, tak naprawdę działa na Twoją korzyść.  

Oto dlaczego: ukrywanie linków do rezygnacji z subskrypcji przy użyciu różnych rozmiarów czcionek i kombinacji  kolorów sprawia, że ​​subskrybenci tracą cierpliwość i zaufanie. Co gorsza, mogą oznaczyć Twój e-mail jako spam zamiast anulować subskrypcję.

Standardem branżowym „reklamacji” jest 0,1%. 

Oznacza to, że wysłanie kampanii do 10.000 subskrybentów daje tylko dziesięć kliknięć na przycisk „Oznacz jako spam”. Brak wygodnego wypisu może znacznie podnieść ten współczynnik, co szybko zniszczy Twoją reputację. 

Stopka oferująca link do rezygnacji z subskrypcji (bez sztuczek!), to świetny sposób na utrzymanie niskiego wskaźnika skarg i utrzymanie pewnego miejsca w skrzynce odbiorczej.

5. Wygląd ma znaczenie: bądź spójny z wizerunkiem swojej marki

Dobry projekt strony internetowej i newsletterów odgrywa kluczową rolę w wynikach dostarczalności wiadomości e-mail.

Nie trzeba mówić, jak ważny jest branding w marketingu. Twoja strona internetowa i inne materiały marketingowe powinny mieć spójny wygląd. Twoje kampanie e-mailingowe powinny być takie same. Różny typ komunikacji ma tworzyć przepływ, uzupełniać się, nie wykluczać. 

Ważne jest, aby zachować spójność marki w swoich newsletterach. Jeśli Twoje projekty wzajemnie się wykluczają, ryzykujesz, że Twój klient nie rozpozna Twojej marki w wiadomości e-mail. Gdy to się stanie, klient może oznaczyć Cię jako niezaufanego nadawcę.

Twoi subskrybenci znają tożsamość Twojej marki. Nie spodziewają się ogromnych zmian projektowych między kampaniami.

Chociaż obrazy Twojego biuletynu przyciągną uwagę, nie zapomnij zainwestować w równie atrakcyjną treść wiadomości e-mail, aby utrzymać zaangażowanie subskrybentów.

6. Wybierz dobrego partnera do współpracy, czyli jak infrastruktura wpływa na dostarczalność e-maili

Infrastruktura dostarczania wiadomości e-mail, to oprogramowanie i sprzęt niezbędny do wykonania tego zadania. Nie należy lekceważyć systemu wymaganego do wysyłania e-maili na dużą skalę.

Pominięcie tego kroku może być szkodliwe dla Twojej kampanii i marki. Tworzenie własnej infrastruktury zamiast korzystania z narzędzia, takiego jak ExpertSender, jest bardzo złożone i nieopłacalne.

Istnieje kilka protokołów i standardów, które należy wdrożyć i przestrzegać. Szybko przekonasz się, że do obsługi operacji potrzebujesz bardzo wyspecjalizowanego zespołu.

Aspekty techniczne, o których trzeba pamiętać, to między innymi uwierzytelnianie nadawcy poprzez DKIM, SPF i DMARC. Do tego SSL w linkach, a także TLS przy komunikacji elektronicznej. Dodatkowo  FBL, a także w konfiguracja niezbędnych rekordów DNS - to tylko niektóre z aspektów, w których zespół ExpertSender aktywnie wspiera Klientów. 

Poza tym dostarczamy bardzo szczegółowe raporty i możliwość dostosowania ich do swoich potrzeb, w tym generowania automatycznych podsumowań kampanii.

Twoja kolej!

To naturalne, że czasem trafisz do folderu “spam”, że ktoś zgłosi skargę. To się zdarza.

Jednak spójrz na całość swoich działań. Myśl, co możesz zmienić na lepsze i planuj długoterminowo. Bądź dumny ze swojej pracy jako wytrwałego i czujnego marketera! 

Proaktywność (nie reaktywność) i dbanie o wysyłki od początku, pozwolą Ci uniknąć sytuacji stresowych, spowodowanych kiepskimi wynikami kampanii e-mail marketingowych. 

Potrzebujesz pomocy w walce ze słabą dostarczalnością? Napisz do nas!

Najnowsze wpisy:

Dzielimy się wiedzą i doświadczeniem!

Random photo

Post

Rok Postępu: 2023 okiem naszego…

Czytaj więcej
Random photo

Post

Przygotuj swoją kampanię e-mailingową na…

Czytaj więcej
Random photo

Post

Nowość w produkcie: narzędzie AI…

Czytaj więcej
Random photo